Wat is Exerstriding nu precies? Het is een Nordic Walking vorm uit de VS die al 17 jaar bestaat. De Europese (Finse) Nordic Walking techniek zoals wij die hier kennen is er gedeeltelijk van overgenomen. De grondlegger en de ontwerper van de poles Tom Ruthlin, wordt eindelijk erkend nu uit wetenschappelijke studies blijkt dat de Exerstriding techniek net zo effectief en in sommige situaties effectiever is dan de Nordic Walking techniek.
Om je heen zie je veel NW’ers hun arm bewegingen naar achteren niet afmaken en hierdoor o.a. niet roteren. De paslengte blijft normaal in plaats van verlengd. De handen open en dicht wordt vaak vergeten, niet actief uitgevoerd of men heeft problemen met de co√∂rdinatie. In deze situaties kun je effectiever met Exerstriding poles lopen.
exerstriding2De Exerstriding poles zijn langer afgesteld (rechter op lopen) en het handvat is zo ontwikkeld dat je makkelijk druk kunt uitoefenen naar beneden. Hierdoor gebruik je de schoudergordel en rompspieren effectiever. De poles houd je gewoon vast. Je hebt een linker en een rechter pole. Er zitten geen polsbandjes aan. Los laten kan en hoeft niet meer omdat de poles dan uit je handen vallen.Ideaal voor mensen die niet graag vast zitten met hun handen tijdens het lopen of bang zijn te vallen met poles. De poles geven stabiliteit en zijn prima te gebruiken op harde (asfalt)grond. De doppen glijden minder snel weg ook als de ondergrond nat is. De metalentips zijn geschikt voor zachte ondergrond.
Uit eigen ervaring weet ik dat Exerstriding ook net zo vermoeiend kan zijn als Nordic Walking .Zelf mis ik bij een langere wandeling op den duur de rotatie tijdens het lopen. Maar als fanatieke Finse Nordic Walker is dat niet zo gek. Maar wat je niet kent mis je niet! Voor mensen onbekend met Nordic walking hoeft dat geen punt te zijn.
exerstridingExerstriding is zeker de moeite waard om te proberen. Om je een beetje idee te geven hoe het voelt, kun je naar beneden duwen met je vuisten (duim boven) op een tafel en ga in je lichaam na waar je dit voelt. De arm, schoudergordel en buikspieren worden wel degelijk aangesproken. Doe dit links en rechts om en om. Ik vind het een waardevolle aanvulling voor de cursisten en mijn bedrijf ‘Bewust en Actief’

Bea Hulshof-Smit

Wassenaar
‘Bewust en Actief’
Mobiel: 06-55725365
E-mail: wsthul@xs4all.nl
Web: www.bewustactief.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *