Exerstriding Nordic Walking.  De Amerikaan Tom Ruthlin is de grondlegger van Exerstriding. De samenvoeging van exer en stride of te wel oefening en schrijden /stappen maken het woord Exerstriding Deze methode van lopen met stokken(poles) bestaat nu 20 jaar.
Tom was de Finnen een jaartje of 10 voor met zijn techniek van ‘Nordic Walking’. Zijn motto is: gebruik je lichaam op een goede en gezonde manier. Dus niet ‘no pain, no gain’ zoals zoveel mensen er op na houden.
De techniek is simpel en effectief. Hij noemt het de handdruk en de pompzwengel. De arm houdt u met de poles uitgestrekt alsof u iemand een hand geeft. In plaats van de elleboog door te strekken of te buigen, zoals bij andere technieken, houdt u de arm in die licht gebogen positie. U blijft de pole vasthouden, waardoor een strap (handschoentje vast aan de pole) niet nodig is
Door meer druk te zetten op de poles, geeft u uw spieren meer te doen. Kenmerkend is dat u de natuurlijke wandelbeweging en wandelpaslengte behoudt. Mensen lopen rechter op en krijgen een betere ademhaling. De algehele conditie en welzijn verbetert door het lopen en buiten zijn.Hoe voelt Exerstriding ?Ga eens rustig aan een tafel zitten en leg met gestrekte armen uw handen voor u. Maak van beide handen een vuist met de duimen naar boven wijzend. Ga goed rechtop zitten, druk afwisselend de linker-en rechtervuist op het blad. U voelt meteen hoe de spieren in buik, rug, schouder en borst worden gebruikt, elke keer dat u drukt.
Lopend met de exerstriding-poles, maakt u 1000 tot 1200 spierbewegingen per kilometer. Omdat het werk wordt verdeeld over zoveel spieren, voelt de inspanning licht.  Door dat er meer spieren aan het werk worden gezet, wordt de verbrandiing hoger.De snelheid waarmee u kunt lopen is individueel  te bepalen. Tom loopt liever langzamer en zet meer kracht op de poles. Een ander loopt sneller met minder kracht op de poles. Verschillende ondergronden kunnen een wandeling intensiever maken. Maar ook op het voetpad en andere verharde ondergronden kunt u uitstekend uit de voeten met de Exerestringpoles.
Door gebruik van de poles loopt men stabieler en neemt de drukbelasting op de onderste gewrichten tijdens het wandelen af.
Iedereen kan aan Exerstriding/ Nordic Walking doen op zowel sportief- als op ondersteunend niveau. Voor mensen met klachten zoals reuma, athrose, Parkinson en diabetes is het een veilige manier van bewegen.

Bij de laatste onderzoeken in Wisconsin scoorde de Exerstriding techniek een hogere gemiddelde verbranding bij vrouwen vanaf 23% en een gemiddelde bij mannen van 33% met uitschieters tot in de 70%. Bij de ‘gewone’ Nordic walking is dit 20 tot maximal 46%. De poles zijn gemaakt van aluminium, uitschuifbaar of uit èèn stuk, duurzaam en praktisch met een goede prijs. Door onafhankelijke partijen zijn ze beoordeeld als èèn van de beste.
Ervaar het eens zelf en kom gewoon eens op de proeflessen Exerstriding Nordic Walking van ‘Bewust en Actief. Contact: Bea Hulshof-Smit : 06-55 725 365 wsthul@xs4all.nl  www.bewustactief.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *